Du er her: Forside Tekstbase Jens Andersen Sinning: Oratio (1545) Jens Andersen Sinning: Oratio (1545), Side: 10 (B1v i forlægget)

Tekstbase - kontekst

Du er på side 10 af 30 sider (Side B1v i forlægget)

Jens Andersen Sinning: Oratio (1545) - LATIN Jens Andersen Sinning: Oratio (1545) - OVERSÆTTELSE
Document Buttons

publico nomine hæc scena peragetur, tantum mea valebit oratio, quantum autoritatis tribuendum esse censetis huic celeberrimo consessui doctissimorum virorum. Nam horum omnium summam ad vos refero, qui quum vestris studiis optime cupiant consultum, non cessant adhortari vos ad ea studia, quibus et vestra et Reipublicæ et Ecclesiæ salus atque dignitas conservatur. Ut vos eorum publica sententia adversus pravas opiniones conservati, tandem statuetis vobis omnino opus esse liberali eruditione, optimarumque artium, quas Philosophia profitetur, cognitione, si olim Ecclesiæ cum fructu et laude inservire velitis. Nihil enim periculosius Ecclesiæ atque Rebuspublicis esse potest inerudita Theologia, in qua gravissimæ res inexplicatæ, confuso quodam ordine ita miscentur, ut non solum nihil certi de religione inde disci queat, sed magis conscientiæ perturbentur, atque falsas et perniciosas Reipublicæ opiniones homines de maximis rebus concipiant.

Primum enim ut à minimis initium sumam, qua ratione ipse aut Theologiam intelligat, aut alios ritè doceat, qui artibus dicendi destituitur? Non enim opinor quenquam adeo hebeti ingenio esse; qui aut speret se in Theologia aliquid effecturum sine Grammatices integra cognitione aut non facilè animadvertat, eum Chimeras citius pariturum, quam veram sententiam scripturæ assequatur, qui proprietatem orationis, Phrases et dictionum Figuras ignorat. Ut enim in aliis disciplinis omnibus, ita et in Theologia usu venire necessarium est, ut ignorantes orationis et vocabulorum virtutes, juxta Philosophi sententiam facilè

samme grad af indflydelse på jer, unge studerende, som den autoritet I tillægger denne berømmelige forsamling af lærde mænd. For jeg anbefaler jer hele dette kollegium, som jo ønsker at jeres studier må blive bistået på bedste vis og derfor ikke vil ophøre med at anspore jer til de studier i kraft af hvilke jeres, statens og kirkens frelse og værdighed bedst sikres. Og således værnet mod fejlagtige meninger ved disse mænds offentlige tilkendegivelse, vil I, hvis I engang ønsker at tjene kirken med udbytte og ros, forstå, at I så sandelig har brug for en verdslig dannelse og kendskab til de fremragende fag som filosofien omfatter. Intet kan nemlig være farligere for kirken og staten end den ulærde teologi, ved hvilken særdeles vigtige spørgsmål bringes i uorden ved så usammenhængende behandling, at der ikke blot intet sikkert om troen kan uddrages deraf, men at menneskers samvittighed sættes i røre og de udvikler falske og for staten skadelige tanker om de vigtigste spørgsmål

For nu at tage min begyndelse i det små: hvordan skal en person der ikke kender til talekunsten selv kunne nå til indsigt i teologien eller på rette vis kunne belære andre? Jeg kan jo næppe tro, at nogen skulle have en så ringe fatteevne, at han nærer håb om at drive det til noget inden for teologien uden grundigt kendskab til grammatik og ikke let indser, at den der ikke kender til ordenes simple brug, faste udtryk og overførte betydninger, snarere vil fostre kimærer end nå frem til skriftens sande betydning. For i teologien, som i alle andre discipliner, sker det uvægerligt, at – som filosoffen siger – de der ikke kender til sprogets og ordenes