Tekstbase - kontekst
Du er på side 15 af 30 sider (Side B4r i forlægget)
Document Buttons
addat concionator necesse est, si aut ab indoctis intelligi velit, aut id quod cupit, aut quod æquum est, apud imperitos et duros interdum dicendo assequi velit. Quum ergo hæc quæ docentur in scholis, Rhetorices præcepta, disponendæ orationis et eloquendi rationem præscribant, ideòque tradantur ut nos quemadmodum in studijs et imitatione aliorum, ita et in scribendo ac dicendo nostras cogitationes gubernent, manifestum est, et hanc artem plurimum Theologiæ candidatis conferre. Ostendi hactenus Theologum sine dicendi artibus suum munus satis tueri non posse. Nam ut maximè sine dicendi ratione aliquantulum in ea professione progredi quis possit, tamen quum instrumento, quo artificium suum exercebit, videlicet sermonis noticia et tractandi ratione careat, verè claudi more pilam, retinet illam qualemcunque, quam assecutus est, doctrinæ opinionem.
Dicam nunc de altera Philosophiæ parte, quæ Physiologiam et Mathemata complectitur, quam plerique (ut maximè tribuant aliquid dicendi artibus, quas experiuntur se carere non posse) inutilem et planè nihil Theologo conducere putant. Quorum sententia, quàm nullis nitatur fundamentis, facilè res ipsa demonstrabit. Primum enim qui mediocri lectione in sacris literis est versatus, ipsa experientia novit, passim in Prophetis, Psalmis, et Historiis sacris plurimos esse locos ex intima natura desumtos, quos nemo intelligere aut satis explicare poterit, nisi Physicam, quæ hujusmodi res integrè tractat, consuluerit. Sæpe Prophetæ, sæpe etiam Apostoli, subinde et ipse Christus probationes
form og til teserne og de grundlæggende argumenter, hvis han ønsker at blive forstået af de ulærde eller gennem sin tale at opnå det han gerne vil eller det som er rimeligt, hos folk der er uuddannede og undertiden træge. Da altså retorikkens regler som de læres i skolerne foreskriver hvorledes talen skal disponeres og fremføres, og da disse kundskaber videregives i den hensigt at vejlede os såvel når vi studerer og efterligner andre som når vi nedskriver og fremfører vores egne tanker, så er det klart at også dette fag har særdeles meget at byde teologiske kandidater. Jeg har foreløbig vist, at teologen ikke kan røgte sit hverv tilstrækkeligt uden talekunstens kundskaber. For selvom man kan nå et lille stykke i denne profession uden retorikkens hjælpemidler, vil man dog, hvis man mangler midlet til at udføre sit arbejde, nemlig kendskab til talekunst og metode til behandling, klamre sig, som en halt til en søjle, til den mening om troen man én gang er nået frem til, hvordan den så end er beskaffen.
Jeg vil nu tale om den anden del af filosofien, som omfatter fysiologi og matematik, som de fleste (selv hvis de i nogen grad anerkender talekunstens kundskaber, som de af erfaring ved de ikke kan undvære) mener er ubrugelige og overhovedet ikke til nytte for teologen. Sagens rette sammenhæng kan nemt vise i hvor ringe grad deres opfattelse er underbygget. For det første véd den der blot i beskeden målestok er bevandret i de hellige skrifter, at der er flere passager hos profeterne, i salmerne og i de historiske bøger som tager udgangspunkt i naturens inderste; ingen vil i tilstrækkelig grad kunne forstå eller forklare disse uden at konsultere fysikken, som indgående behandler emner af denne art. Ofte benytter profeterne, ofte også apostlene, ja Kristus selv, beviser og