Tekstbase - kontekst
Du er på side 16 af 30 sider (Side B4v i forlægget)
Document Buttons
et similitudines ex rebus naturalibus sumit, quarum explicatio Physicam omninò rationem desiderat. Paulus ad Romanos capitulo 12. et ad Corinthos eodem, quum Christianos ad unitatem et mutuam benevolentiam hortatur, ut dona sua conferant ad communem Ecclesiæ ædificationem, comparat Ecclesiam corpori humano, singulos autem Christianos membris illius corporis. Hanc comparationem nonne intelligat longê perfectius et eruditius quàm indoctus aliquis aliis proponet ac explicet, qui ex anatomia dispositionem, usum ac connectionem singularum partius nouerit? Quomodo ex cerebro tota vis movendi et sentiendi per nervos in alia membra diffundatur, atque ex ventriculo et jecore per venas in omnes partes corporis nutrimentum ipsum, quo totum corpus alitur et conservatur, distribuitur? Quomodoque unumquodque membrum operam et officium suum ad cæterorum et totius corporis conservationem et salutem confert. Etsi autem hanc rationem de usu partium et membrorum dispositione ac cohærentia Medicina sibi jure quodam vendicat, tamen quum et medici sua principia pleraque ex Physicis desumunt, eam sub scientia rerum naturalium compræhendo.
Quis autem non valde delectatur illa erudita similitudine, qua Philippus Melanchton occasione ex Prophetis sumta, in locis Theologicis capitulo de Politia Ecclesiastica, confert Ecclesiam aluo materno, qui fætum continet: Venis verò, quæ undique in alvum deductæ sunt et fœtum alunt, ministerium verbi, quo regenerantur et aluntur pii, assimilat, atque pelliculæ,
lignelser fra naturen, og tolkningen af disse kræver en forklaring af ganske naturvidenskabelig art. I Romerbrevet (kap. 12) og i Korinterbrevet (sammesteds), hvor Paulus opfordrer de kristne til sammenhold og indbyrdes velvilje så at deres gaver vil bidrage til den fælles opbygning af kirken, sammenligner han kirken med en menneskekrop og de enkelte kristne med denne krops lemmer. Vil den der fra anatomien har kendskab til de enkelte legemsdeles placering, funktion og forbindelse ikke forstå denne sammenligning langt mere fuldstændigt og kunne fremlægge og forklare den mere kyndigt for andre, end den ulærde? Eller véd hvordan bevægelses- og sanseevnen udgår fra hjernen og spredes gennem nerverne til de øvrige legemsdele, eller hvorledes kroppens føde, af hvilken hele kroppen næres og bevares, fordeles fra mavesækken og leveren gennem blodårerne til alle dele af kroppen? Eller hvorledes hvert enkelt lem yder sin indsats og bidrag til de øvrige lemmers og hele kroppens opretholdelse og gode helbred. Og selvom medicinen med en vis ret gør fordring på denne viden om kroppens funktioner og legemsdelenes placering og forbindelse, indbefatter jeg dog denne viden under naturvidenskaberne, da lægerne jo også låner de fleste af deres grundsætninger fra fysikken.
Hvem føler ikke stor glæde ved den lærde sammenligning som Melanchton med forlæg hos profeterne drager i kapitlet om kirkens administration i sin Teologiske Topik, hvor han sammenligner kirken med en livmoder, som omslutter fostret: han sammenligner forkyndelsen af ordet, som opvækker og nærer de fromme, med blodårerne, som fra alle sider er rettet mod livmoderen og nærer fostret; og den kirkelige institution og denne ydre og vedtagne opretholdelse af orden, som er indstiftet af kirken til ordets forkyndelse, sammenligner han med den hinde som