Tekstbase - kontekst
Du er på side 21 af 30 sider (Side C3r i forlægget)
Document Buttons
Nec verò est quod obiiciant quidam fortassis aliqua ratione moti, doctrinam Christianam olim et contaminatam et ferè obrutam esse Philosophorum decretis argutis ac disputationibus, proinde nobis majorum exemplo admonitis, abstinendum ominò à Philosophiæ studio, ne nobis aut posteritati idem, quod illis majore cum periculo et culpa nostra usu veniat. Quorum quidem admonitionem ut pio fortè zelo profectam, accipere et in meliorem partem inter pretari possemus, si non propter abusum rem ipsam penitus esse tollendam censerent. Agnoscimus quidem, id quod infelici experientia esse verum didicimus, plurimos et perniciosos errores in Ecclesiam irrepsisse, quum quidam temerè Philosophiam aut potius argutias et cauillationes suas cum doctrina Christiana miscerent. Nec nobis incompertum est, multas pestes Christianæ religionis ex Physicis opinionibus suboriri, quum temerè extra sæpta et in alieno foro vagentur. Ob quam etiam caussam D. Apostolus eò diligentius cavendum esse præmonuit, ne quis nos decipiat, per inanem Philosophiam. Quare primùm omnium longè discernendum est inter veram Philosophiam et cauillationes atque deliramenta Sophistarum, cujusmodi sunt non tantum scholasticorum argutiæ, sed etiam Epicurei et recentiorum Academicorum et similium dogmata, quæ cum in animos hominum irrepserint, non solùm pietatem ac religionem perturbant, sed etiam honestatem disciplinam et judicium omne pervertunt. Non enim omnes omnium hominum de quibuscunque rebus stultas opiniones,
Desuden har det intet på sig hvad nogle fremfører, vel med en eller anden begrundelse, nemlig at den kristne lære på et tidspunkt blev besmittet med og nærmest stillet i skyggen af filosoffernes skarpsindige udsagn og argumenter, og at vi derfor må tage ved lære af vore forfædres fejl og helt afholde os fra at beskæftige os med filosofi, for at der ikke med endnu større risiko og tilmed selvforskyldt skal overgå os eller vore efterkommere det samme som dem. Vi ville uden videre kunne tage disse personers advarsel, som hidrører fra from nidkærhed, til os og forstå den i en god mening, hvis synspunktet ikke gik ud på aldeles at ophøre med filosofiske studier på grund af det tidligere misbrug. Vi erkender ganske vist, hvad vi ulykkeligvis har måttet erfare var sandt, at mange og skadelige fejl sneg sig ind i kirken, da visse personer på må og få sammenblandede filosofien eller rettere sagt deres egne skarpsindigheder og sofisterier med den kristne lære. Det er os heller ikke ubekendt, at mange af den kristne tros ulykker er opstået af fysikkens forestillinger, i de tilfælde hvor disse uden kritik har bevæget sig uden for deres enemærker og har trængt sig ind på fremmed område. Af samme grund formaner den hellige apostel os så meget desto mere indtrængende til ikke at lade nogen forlede os ved tom filosofi. Derfor gælder det først og fremmest om at kunne skelne mellem den sande filosofi og sofisternes trick og narrestreger, hvortil hører ikke blot skolastikernes spidsfindigheder, men også Epikurs og de senere akademikeres og beslægtedes ideer som, når de først har sneget sig ind i menneskenes tanker, bringer ikke blot forvirring i fromheden og troen, men også nedbryder ærlighed, disciplin og al dømmekraft. For vi giver ikke enhver tåbelig tanke hos ethvert menneske om en hvilkensomhelst sag navn af filosofi; kun den del af lærdommen som alene taler om