Du er her: Forside Tekstbase Jens Andersen Sinning: Oratio (1545) Jens Andersen Sinning: Oratio (1545), Side: 22 (C3v i forlægget)

Tekstbase - kontekst

Du er på side 22 af 30 sider (Side C3v i forlægget)

Jens Andersen Sinning: Oratio (1545) - LATIN Jens Andersen Sinning: Oratio (1545) - OVERSÆTTELSE
Document Buttons

Philosophiam vocamus, sed illam tantum doctrinæ partem hoc nomine dignamur, quæ quum de rebus rationi subjectis tantum loquatur, certis [< certas] demonstrationes sibi fidem facit.

Præterea quum studium Philosophiæ cum Christianis literis conjungendum esse dicimus, nequaquam ea ita commisceri atque confundi volumus, quasi non sint duo divisa doctrinarum genera: Sed Theologum ex his artibus et Methodum et orationis formam mutuari, multaque ad suum propositum explicandum ex Philosophia desumere posse, dummodo id libere et cum judicio fiat. Non enim ita jurandum nobis est in Philosophorum verba, vt nobis religio sit ab [< ad] his dissentire aut eorum decreta damnare, quum id pietas aut scripturæ autoritas postulat. Procul enim, procul omnibus Christianis fugienda est illa antiquorum superstitio, qua hominum Philosophorum decretis ita addicti esse ceperunt, vt piaculum esset ac plusquam hæresis, quidquam etiam in causa religionis ab Aristotelicis sententiis diversum sentire. Quæ res non solùm nobis multas inutiles quæstiones, sed etiam maximas Ecclesiæ pestes atque infinitos errores peperit. Nam quum paulatim invasisset Ecclesiasticos ambitiosa rixandi libido, tandem eò perventum est, ut in mediam Theologiam totus sit ita receptus Aristoteles ut apud plerosque illius sanctior esset autoritas, quàm Prophetarum, Apostolorum atque ipsius Christi. Si quid enim sacræ literæ continerent non consentiens Peripateticorum opinioni, commoda interpretatione mitigandum

emner der kan være genstand for tanken og som bygger på sikre beviser, finder vi værdig til denne betegnelse.

Dertil kommer, at vi, når vi siger, at det filosofiske studium bør anvendes i forbindelse med de kristne skrifter, ikke ønsker, at de skal blandes sammen eller forveksles, som om der ikke var tale om to forskellige slags lærer, men vi mener, at teologen kan låne metode og talens form fra disse fag og kan benytte mange fremgangsmåder fra filosofien til at gøre rede for sine tanker sålænge det sker frit og med omtanke. For vi må ikke i den grad sværge til filosoffernes ord, at det bliver tabu at være uenig med dem eller at fordømme deres tanker selv når fromhed eller skriftens autoritet kræver det. For alle kristne må for alt i verden undgå tidligere generationers overtro, under hvilken man begyndte at støtte menneskelige filosoffers synspunkter i en sådan grad, at det blev en synd og værre end kætteri at mene noget, også i religiøs sammenhæng, som adskilte sig fra de aristoteliske grundsætninger. Dette skaffede os ikke blot mange unyttige kvæstioner, men også frygtelige plager i kirken og endeløse vildfarelser på halsen. For efterhånden som den hidsige diskussionslyst greb kirkens mænd, gik det så vidt, at Aristoteles taget under ét fik en så central placering i teologien, at hans autoritet hos de fleste var mere ukrænkelig end profeternes, apostlenes, ja selv Kristus'. For hvis de hellige skrifter indeholdt noget som ikke stemte overens med peripatetikernes mening, skulle det modificeres med en passende tolkning eller