Tekstbase - kontekst
Du er på side 3 af 30 sider (Side A2r i forlægget)
Document Buttons
diurnum absolverint apud suos auditores: atque interim annuo eoque satis largo fruantur stipendio. Quam mouere Camerinam ad me non spectat. Reddant ejus rationem, ii quibus ea incumbit muneris sui ratio. Scripsi tamen universa illa de re quædam ipso rerum usu et doctorum virgula censoria monitus, quæ si quando visum fuerit, edam: atque Aristarchum et Catonem non improbum agam. Sed ad alterum solidæ Eruditionis adipiscendæ obstaculum transeamus. Illud, ut dixi, consistit in perversa discendi et docendi ratione, quam peperit in Scholis discipulorum pariter ac præceptorum Incuria. Hæc pestis unde promanet: quàm latè serpat: quantas strages edat, et quibus demum antidotis propulsanda sit, non est hujus neque loci neque temporis edisserere. Peculiaris hoc laboris opus: quod modum Epistolæ longè excedit. Unicum hoc succurrit monendum, Ut, quod grassantibus morbis Epidemiis Medici faciendum consulunt, hic [> hoc ?] quoque sequatur liberalium artium studiis dedita juventus. Cognitis enim Labyrinthis CITO mutent institutum; et LONGE se
over en ganske klækkelig løn. Men det påhviler ikke mig at flytte dette Camerina. Lad dem hvis embedspligt det er stå til ansvar herfor. Selv har jeg dog, foranlediget af min erfaring med spørgsmålet og af lærde mænds kritik, nedfældet nogle betragtninger over denne sag i sin helhed, som jeg vil udgive hvis jeg finder anledning dertil, og jeg skal ikke udfylde min rolle som Aristarch eller Cato dårligt. Men lad os nu gå over til den anden hindring for erhvervelsen af grundig lærdom. Denne består, som jeg nævnte, i forkerte metoder ved indlæring og undervisning, som både læreres og studerendes forsømmelighed i skolerne har medvirket til. Hvorfra denne syge stammer, hvor vidt den har bredt sig, hvilke tab den har medført, og endelig med hvilke modgifte den skal bekæmpes, er det hverken stedet eller tidspunktet at udbrede sig om her. Et sådant spørgsmål kræver særskilt behandling og overskrider grænserne for et brev. Blot falder dette ene råd mig ind: hvad lægerne under voldsomme epidemier giver råd om at gøre, det skal de unge der vier sig til studiet af de frie kunster efterleve. For de unge må, så snart de opdager deres vildfarelser, straks ændre retning og af al evne søge langt bort fra fejltagelsernes vildveje og hen til det rette